• +30 210 80 56 856

Η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ΙΙ

Η έκθεση συνεχίζει με την παραδοχή ότι το ΑΕΠ για το 2018 θα είναι στο 1,9% μακριά από το 2,1% που είχε εκτιμηθεί στην σύνταξη του προϋπολογισμού του 2019. Επίσης αναφέρει ότι η εκτίμηση

για 2,2% αύξηση το 2019 και 2020 δεν έχει αλλάξει προς το παρόν. Ο κίνδυνος που αναφέρει εδώ η Ε.Ε. είναι ότι η ανάπτυξη προέρχεται κυρίως από την εσωτερική κατανάλωση και όχι από παραγωγική διαδικασία ή τις εξαγωγές.
Επίσης αναφέρει ότι βελτίωση κατέγραψε και το ποσοστό ανεργίας στο 18,6% υποχωρώντας σημαντικά εντός του 2018. Όμως αυτή η τάση δεν συνεχίστηκε και στο νέο έτος όπου μέχρι και τον Φεβρουάριο το ποσοστό παρέμενε στα ίδια επίπεδα.
Σε ότι αφορά τους επιμέρους 6 τομείς που αναφέραμε στο προηγούμενο άρθρο μας, η Ε.Ε. κατέγραψε σημαντικές αποκλίσεις ή και καθυστερήσεις.
Δημοσιονομική πολιτική και μεταρρυθμίσεις
    • Η χώρα μας κατάφερε να επιτύχει τον στόχο του πλεονάσματος στο 3,5% του ΑΕΠ κυρίως λόγω των μειωμένων δαπανών στις δημόσιες επενδύσεις. Η επιτροπή αναφέρει ότι η Ελλάδα επέτυχε πλεόνασμα παραπάνω από το συμφωνημένο, στο 4,3% του ΑΕΠ χωρίς να της έχει ζητηθεί. Εδώ η επιτροπή αναφέρει ότι το πλεόνασμα έναντι του προϋπολογισμού δημιουργείται γιατί η κυβέρνηση δεν προϋπολογίζει σωστά τις δαπάνες της υπερεκτιμώντας αυτές στην κατάρτιση του προϋπολογισμού και εμφανίζοντας μεγαλύτερη βελτίωση όταν πραγματοποιούνται. Η επιτροπή βρίσκεται στο πλευρό της χώρας μας για να διορθώσει αυτά τα προβλήματα.
    • Παρά το γεγονός ότι η έκθεση δημοσιεύτηκε πριν την εφαρμογή των εξαγγελιών ελάφρυνσης, η επιτροπή υπολογίζει ότι η εφαρμογή τους θα επιφέρει αρνητικό αντίκτυπο που κυμαίνεται από 1,1%-1,4% του ΑΕΠ για το 2019 και 1,2%-1,5% του ΑΕΠ για το 2020. Σε αντίθεση η Ελληνική Κυβέρνηση υπολογίζει την αρνητική επίπτωση στο 0,6% και για τα δύο έτη.
   • Η αναγγελία για την μη εφαρμογή της περικοπής του αφορολόγητου ορίου σε χαμηλότερα επίπεδα κατά την επιτροπή, επιφέρει κινδύνους στην επίτευξη του στόχου του πλεονάσματος 3,5% για το 2019.
   • Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν τον Μάιο προκαλούν ανησυχία στην επιτροπή ιδιαίτερα η ρύθμιση των 120 δόσεων διότι δεν εφαρμόζεται προέλεγχος ικανότητας αποπληρωμής τόσων πολλών δόσεων από του συμμετέχοντες. Δεν προβάλουν σκεπτικισμό για την ίδια την διαδικασία των 120 δόσεων αλλά για την ικανότητα αποπληρωμής των συμμετεχόντων. Επίσης οι αλλαγές στον ΦΠΑ αφήνουν το υψηλό ποσοστό του 24% σε πολλά προϊόντα πράγμα που επιβαρύνει τα χαμηλά στρώματα σύμφωνα με την επιτροπή. Τέλος η εφαρμογή της 13ης σύνταξης θα επιφέρει αύξηση των δημοσίων δαπανών για τις συντάξεις εις βάρος των νέων αλλά και των εργαζόμενων πολιτών με κίνδυνο φτωχοποίησης τους.
   • Η ανακοίνωση της Ελληνικής κυβέρνησης να αναθεωρήσει προς τα κάτω το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% που έχει συμφωνήσει μέχρι το 2022 θα πρέπει να εγκριθεί από το Eurogroup, αναφέρει ξεκάθαρα η επιτροπή.
   • Αναφέρεται επισταμένως στην έκθεση ότι η χώρα μας ενδέχεται να αντιμετωπίσει σημαντικούς κινδύνους από τις αποφάσεις των Ελληνικών δικαστηρίων για την εξομοίωση της μισθολογικής κλίμακας σε διάφορους τομείς των δημοσίων οργανισμών.
   • Η επιτροπή διαπιστώνει ότι η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων στη χώρα έχει επιβραδυνθεί τους τελευταίους μήνες και ότι ορισμένα από τα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί διαταράσσουν την συνέπεια με τις δεσμεύσεις μας προς τους πιστωτές. Σε αυτά συγκαταλέγονται η μη εφαρμογή των νέων αντικειμενικών αξιών στον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ, η μη πρόσληψη προσωπικού στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εξόδων, η απογοητευτική πρόοδος στην είσπραξη παλαιών οφειλών του Δημοσίου καθώς και η εξόφληση οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες.
Κοινωνική πολιτική
   • Η επιτροπή κατακρίνει τις αλλαγές που νομοθέτησε η κυβέρνηση οι οποίες κατήργησαν συμφωνίες που είχαν νομοθετηθεί το 2012 και 2016. Μέρος αυτής της κατάργησης αποτελεί και η επανασύσταση της 13ης σύνταξης.
   • Οι ρυθμός είσπραξης των παρελθόντων οφειλών μέσω του clawback & rebate παραμένει στους συμφωνηθέντες στόχους μέχρι και το 2018 αλλά χρειάζεται να γίνουν βελτιωτικές ενέργειες για να επιτευχθεί ο στόχος του 2019.
   • Η ίδρυση τομέων πρωτοβάθμιας φροντίδας που είχε συμφωνήσει η κυβέρνηση με τους θεσμούς συνεχίζεται αλλά με βραδύτερους ρυθμούς.
   • Σημαντικές επιβραδύνσεις παρατηρούνται και στην μεταρρύθμιση του συστήματος αναπηρικών επιδομάτων σύμφωνα με την έκθεση.
Η έκθεση αποτελεί ένα ηχηρό καμπανάκι στην χώρα μας από την Ευρωπαϊκή επιτροπή, καταγράφει μεταρρυθμιστική κόπωση αλλά και σημαντικό κίνδυνο επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων. Αποτελεί όμως παράλληλα και ένα σημαντικό εργαλείο, λειτουργώντας ως οδικός χάρτης για την τρέχουσα αλλά και την επόμενη κυβέρνηση που θα προκύψει από τις επερχόμενες εθνικές εκλογές.
Στο επόμενο άρθρο μας θα συνεχίσουμε και θα ολοκληρώσουμε με τις επιμέρους επισημάνσεις της έκθεσης και στους υπόλοιπους οικονομικούς τομείς.
Οι εξειδικευμένοι Σύμβουλοι επιχειρήσεων της Financial Factor Consulting με την πολυετή εμπειρία τους βρίσκονται πάντα δίπλα στην Ελληνική επιχείρηση υποστηρίζοντας την σε όλα της τα σχέδια, ανεξαρτήτως μεγέθους, είτε αφορούν την καθημερινότητα της είτε την Στρατηγική της στόχευση.
Επιμέλεια Δονάτος Ι. Πετράτος
Financial Factor Consulting
Τμήμα Αναλύσεων

Άρθρα μας


Λεωφ. Κηφισίας 166, Μαρούσι
+30 210 80 56 859
  • Greek (GR)
  • English (UK)