• +30 210 80 56 856

Οι στόχοι του νέου Υπουργείου Οικονομικών ΙΙ

Συνεχίζουμε την αναφορά μας στις ανακοινώσεις του νέου υπουργικού συμβουλίου για τους στόχους του Υπουργείου Οικονομικών. Μέρος αυτών των ανακοινώσεων αποτέλεσαν και εισήγηση

του Πρωθυπουργού κατά την ανακοίνωση των προγραμματικών δηλώσεων της νέας κυβέρνησης στο Ελληνικό κοινοβούλιο.

    1. Υποχρεωτική καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης για τους προμηθευτές του Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (B2G). Έρχεται σε συνέχεια της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μεταξύ επιχειρήσεων. Εδώ το θέμα είναι πιο πολύπλοκο διότι θα πρέπει να νομοθετηθεί αυτή η δυνατότητα σε όλους του δημόσιους φορείς. Δεν αρκεί μια απόφαση του Υπουργείου.
    2. Εφαρμογή συμφωνημένων μέτρων της προηγούμενης κυβέρνησης στο πλαίσιο της Ενισχυμένης Εποπτείας από τους Θεσμούς. Εδώ έχουμε μια συνέχεια των μέτρων ελάφρυνσης της προηγούμενης κυβέρνησης που έχουν συμφωνηθεί με τους θεσμούς. Η νέα κυβέρνηση δίνει το στίγμα και της συνέχειας του κράτους αλλά και της αγαστής συνεργασίας με τους θεσμούς.
    3. Αξιολόγηση των σχεδίων δράσης της ΑΑΔΕ και του ΓΛΚ από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Εδώ χρειάζονται κάποιες διευκρινήσεις κατά πόσο μια τέτοια ενέργεια αντιτίθεται στον ανεξάρτητο χαρακτήρα των δύο αρχών.
    4. Πρόοδος στην στελέχωση της ΑΑΔΕ με στόχο 12.500 υπαλλήλους. Αποτελεί μνημονική υποχρέωση όπως αναφέραμε και στην έκθεση Ενισχυμένης εποπτείας.
    5. Σχέδιο 2019-2022 παρακολούθησης διαφόρων έργων συμπεριλαμβανομένου του ορισμού εκτελεστικού συμβουλίου. Με στόχο την άμεση υλοποίηση σημαντικών επενδυτικών σχεδίων.
    6. Πλήρης ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών της ΑΑΔΕ. Από τις πρώτες εξαγγελίες της νέας κυβέρνησης ήταν η μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων από το Υπουργείο Οικονομικών στο νέο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Με αυτόν τον τρόπο ενοποιούνται όλα τα πληροφοριακά συστήματα του δημοσίου κάτω από ένα υπουργείο που θα περιλαμβάνει εκτός της παραπάνω γραμματείας και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση κοινωνικής ασφάλισης, τις διευθύνσεις των ηλεκτρονικών δημοσίων συμβάσεων καθώς και το Εθνικό δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης.
   7. Βελτίωση των δυνατοτήτων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (προσωπικό, εκπαίδευση, πόροι) για να μπορεί να ελέγχει τις προτάσεις χρηματοδότησης. Το ΓΛΚ ως ο φορέας που καταγράφει το σύνολο της οικονομικής και δημοσιονομικής δραστηριότητας του Κράτους επεκτείνει τον ρόλο του και σε αξιολόγηση χρηματοδοτικών προτάσεων. Αποτελεί μια εργασία που έκαναν οι σύμβουλοι του εκάστοτε υπουργείου που δεχόντουσαν την επενδυτική πρόταση. Προωθείτε αναβάθμιση του ρόλου του ΓΛΚ όπως θα δούμε και παρακάτω.
    8. Κατηγοριοποίηση κατά ταμείο και κατά δραστηριότητα για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2021. Σημαντική αλλαγή στην διαδικασία σύνταξης του Προϋπολογισμού.
     9. Περαιτέρω βελτίωση της διαδικασίας κατάρτισης του προϋπολογισμού. Εδώ θα χρειαστούν διευκρινήσεις.
  10. Υιοθέτηση ενοποιημένης προσέγγισης για την κατάρτιση των προϋπολογισμών μέσω της μεταφοράς της ευθύνης για τον ορισμό ανωτάτων ορίων δαπανών στο ΓΛΚ. Εδώ το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους θα ελέγχει το όριο δαπανών του εκάστοτε υπουργείου και θα αποφασίζει σύμφωνα με οικονομικά κριτήρια για το μέγιστο ύψος αυτών. Μέχρι τώρα αυτή τη δυνατότητα την είχε το υπουργείο Οικονομικών.
  11. Εφαρμογή χρονοδιαγράμματος εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών, με στόχο 0,5 δις ευρώ άμεσα. Το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο έχει ανέρθει στα 104 δις ευρώ όπου μαζί με τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια ύψους 85 δις ευρώαντιστοιχούν στο 100% του ΑΕΠ της χώρας.
  12. Λήψη απόφασης περί της διαλύσεως ή επεκτάσεως της εντολής του ΤΧΣ (στα μέσα του 2022 που λήγει η θητεία του ).
  13. Περαιτέρω χαλάρωση των ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων, σύμφωνα με το δημοσιευμένο χρονοδιάγραμμα. Σε πρόσφατη συνάντηση του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος με τον Πρωθυπουργό, ο κος Στουρνάρας δήλωσε ότι εισηγήθηκε στην νέα κυβέρνηση την κατάργηση των ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων από τον επόμενο Σεπτέμβριο. Θα αποτελέσει σημαντική ενέργεια για την επιστροφή στην κανονικότητα της χώρας.
  14. Εφαρμογή επιχειρησιακού προγράμματος αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ. Ήδη ξεκίνησαν επαφές σε υψηλότατο επίπεδο για την επιτάχυνση της επένδυσης στο Ελληνικό που αποτελεί και μνημονιακή υποχρέωση.
Με την αλλαγή της διακυβέρνησης της χώρας η αγορά αναμένει τα νέα δείγματα λειτουργίας της νέας κυβέρνησης. Σύμφωνα με τους θεσμούς αρκετά πράγματα έχον γίνει αλλά πολλά ακόμα παραμένουν σε εκκρεμότητα. Η χώρα δεν βρίσκεται στο στόχαστρο των παγκόσμιων αγορών ως ο οικονομικός παρίας. Έχουμε ξεπεράσει, κατά την εκτίμηση μας, τα δύσκολα που είτε προήρθαν από κακές πρακτικές προηγουμένων παλαιών ετών είτε και από το πρόσφατο παρελθόν. Η αγορά έχει υποδεχθεί θετικά την αλλαγή διακυβέρνησης της χώρας, αναγνωρίζει ότι εκτός ελαχίστων και αμελητέων εξαιρέσεων δεν υπάρχει αντιευρωπαϊκό ή αντιθεσμικό πολιτικό μέτωπο πια και οι δύο βασικοί πυλώνες του κοινοβουλίου παραμένουν σταθεροί στην ευρωπαϊκή πολιτική της χώρας φυσικά με μεταξύ τους πολιτικές αποκλίσεις.
Οι αρχικές συζητήσεις με τους θεσμούς και το καλό κλίμα που επικράτησε, οι ανακοινώσεις για την κατάθεση προς ψήφιση ενός μίνι φορολογικού νομοσχεδίου εντός του καλοκαιριού, οι συναντήσεις με σημαντικούς ξένους επενδυτές σε υψηλότατο πολιτικό επίπεδο αποτελούν θετικά σημάδια μιας φιλικής προς την επιχειρηματικότητα διακυβέρνησης. Ο χρόνος θα δείξει.
Οι εξειδικευμένοι Σύμβουλοι επιχειρήσεων της Financial Factor Consulting με την πολυετή εμπειρία τους βρίσκονται πάντα δίπλα στην Ελληνική επιχείρηση υποστηρίζοντας την σε όλα της τα σχέδια, ανεξαρτήτως μεγέθους, είτε αφορούν την καθημερινότητα της είτε την Στρατηγική της στόχευση.
Επιμέλεια Δονάτος Ι. Πετράτος
Financial Factor Consulting
Τμήμα Αναλύσεων

Άρθρα μας


Λεωφ. Κηφισίας 166, Μαρούσι
+30 210 80 56 859
  • Greek (GR)
  • English (UK)