Η έκθεση του 2015 δημοσιεύτηκε πρόσφατα αναλύοντας διάφορες πτυχές της επιχειρηματικότητας στην χώρα μας κατά τα χρόνια της κρίσης.
Ο βασικότερος δείκτης επιχειρηματικότητας που αναλύεται στην ετήσια έκθεση αφορά την «επιχειρηματικότητα αρχικών σταδίων» που υπολογίζεται ως το ποσοστό του πληθυσμού ηλικίας 18-64 ετών που βρίσκονται στο στάδιο εκκίνησης ενός επιχειρηματικού σχεδίου. Το ποσοστό αυτό συνιστάται από τους επίδοξους επιχειρηματίες που βρίσκονται στο στάδιο σχεδιασμού έως και του νέους επιχειρηματίες με λιγότερο από 3,5 χρόνια επιχειρηματικής δράσης.
Το 2015 στην Ελλάδα το 6,7% του πληθυσμού ηλικίας μεταξύ 18-64 βρίσκονταν στα αρχικά στάδια επιχειρηματικής δραστηριότητας με την Εσθονία να βρίσκεται στην υψηλότερη θέση εντός του Ευρωπαϊκού χώρου με 13,2% και την Γερμανία στην τελευταία θέση με 4,7%. Το ποσοστό της Ελλάδας σημαίνει ότι 450.000 άτομα κατά το 2015 εντάσσονται στην κατηγορία της αρχικής επιχειρηματικής ενεργοποίησης εν μέρει λόγω των υψηλών ποσοστών αυτοαπασχόλησης. Διαχρονικά η χώρα μας παρουσίασε το υψηλότερο ποσοστό νέας επιχειρηματικότητας το 2008 που ανερχόταν στο 9,5% του πληθυσμού και το χαμηλότερο την 5η χρονιά της κρίσης, το 2013, στο 5,2%. Έναντι του 2014 που το ποσοστό είχε ανέρθει στο 7,8%, το 2015 ένα έτος με ιδιαίτερα προβλήματα και πολιτικοοικονομικές αβεβαιότητες δεν βοήθησε την ανάπτυξη των νέων επιχειρηματικών σχεδίων.
Αν υπολογίσουμε και το ποσοστό των καθιερωμένων επιχειρηματιών το 2015 που ανέρχεται στο 13,14% του πληθυσμού, η χώρα μας παρουσιάζει την δεύτερη υψηλότερη επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ευρώπη με 19,84% του πληθυσμού της που αντιστοιχεί σε 1,33 εκατ. άτομα μεταξύ 18-64 ετών, να έχει κάποια σχέση με την επιχειρηματικότητα. Η επίδοση αυτή συνδέεται και με το υψηλό επίπεδο αυτοαπασχόλησης που κυριαρχεί στην δομή της Ελληνικής επιχειρηματικότητας. Η Εσθονία καταλαμβάνει την πρώτη θέση για το 2015 με ποσοστό 20,88% και η Ιταλία την τελευταία με ποσοστό 9,38%.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει ο εντοπισμός των κινήτρων που ωθούν το άτομο να ξεκινήσει ένα επιχειρηματικό εγχείρημα. Η έκθεση επικεντρώνεται σε δύο βασικούς τύπους κινήτρων:
1. Την επιχειρηματικότητα ευκαιρίας που αναφέρεται ως η επιχειρηματικότητα που εκδηλώνεται για την αξιοποίηση μιας επιχειρηματικής ευκαιρίας και
2. Την επιχειρηματικότητα ανάγκης που αναφέρεται στην περίπτωση όπου το άτομο ωθείται στην ανάληψη επιχειρηματικής δραστηριότητας λόγω έλλειψης εναλλακτικών επιλογών εργασίας.
Στην Ελλάδα το 2015 το 27,5% των νέων επιχειρήσεων αφορούσε επιχειρηματίες ανάγκης και μόνο το 34,4% επιχειρηματίες ευκαιρίας. Σε σχέση με τα ποσοστά των αντίστοιχων Ευρωπαϊκών κρατών, η Ελληνική επιχειρηματικότητα ευκαιρίας κινείται πολύ χαμηλότερα (52,2% Ευρωπαϊκός μ.ο.) ενώ στην επιχειρηματικότητα ανάγκης κινείται σε υψηλότερα επίπεδα (23,4% Ευρωπαϊκός μ.ο.). Η προφανής ερμηνεία των παραπάνω ποσοστών είναι ότι σε χώρες με υφεσιακά χαρακτηριστικά η στροφή στην επιχειρηματικότητα αποτελεί μονόδρομο βιοπορισμού και όχι επιλογή αξιοποίησης πραγματικών ευκαιριών. Η Ισπανία πχ παρουσιάζει ποσοστό επιχειρηματικότητας ανάγκης στο 24,8% και η Πορτογαλία στο 24,5%. Αντίθετα η Γερμανική νέα επιχειρηματικότητα εκμεταλλεύεται τις ευκαιρίες σε ποσοστό 64,2% έναντι του 17,1% που αποτελεί το γερμανικό ποσοστό επιχειρηματικότητας ανάγκης.
Ενώ η αντρική αρχική επιχειρηματικότητα μειώθηκε για το 2015 στο 7,5% του πληθυσμού έναντι του 9,9% το 2014, η γυναικεία επιχειρηματικότητα αυξήθηκε στο 6% για το 2015 έναντι του 5,8% του 2014. Η γυναικεία επιχειρηματικότητα καταγράφει άνοδο κατά την τελευταία τριετία ως απόρροια της πίεσης για εισόδημα σε νοικοκυριά στα οποία χάνουν την απασχόληση οι άντρες. Για πρώτη χρονιά το 2015 από τότε που έχει ξεκινήσει η έρευνα να καταγράφει τα συμπεράσματα της, η γυναικεία επιχειρηματικότητα αρχικών σταδίων καταλαμβάνει το 44% του συνόλου, το υψηλότερο ποσοστό της. Σύμφωνα με την έρευνα η μεγαλύτερη συμμετοχή των γυναικών αξιολογείτε άκρως θετική καθώς οι γυναίκες καταγράφουν καλύτερες επιδόσεις σε θέματα καινοτομίας και τεχνολογικής αναβάθμισης σε σχέση με τους άνδρες επιχειρηματίες.
Σε επόμενα άρθρα μας θα συνεχίσουμε με περισσότερες επισημάνσεις της έκθεσης για την νέα επιχειρηματικότητα.
Οι εξειδικευμένοι Σύμβουλοι επιχειρήσεων της Financial Factor Consulting με την πολυετή εμπειρία τους βρίσκονται πάντα δίπλα στην Ελληνική επιχείρηση υποστηρίζοντας την σε όλα της τα σχέδια, ανεξαρτήτως μεγέθους, είτε αφορούν την καθημερινότητα της είτε την Στρατηγική της στόχευση.
Επιμέλεια Δονάτος Ι. Πετράτος
Financial Factor Consulting
Τμήμα Αναλύσεων