Στο προηγούμενο άρθρο μας αναφερθήκαμε στις πρωτοβουλίες που έλαβε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να υποστηρίξει τα κράτη που πλήττονται ασύμμετρα από την πανδημία. Οι χρηματοδοτήσεις της ΕΕ μετουσιώνονται σε χρηματοδοτικά εργαλεία στο κάθε κράτος μέλος σύμφωνα με τις ανάγκες του.
Στην χώρα μας μέχρι αυτή τη στιγμή συνοπτικά έχουμε τα παρακάτω εργαλεία:
• Επιστρεπτέα προκαταβολή. Παρά το γεγονός ότι ο τίτλος μπορεί να είναι παραπλανητικός, η χρηματοδότηση μέσω της επιστρεπτέας προκαταβολής είναι πραγματική. Εντός των επόμενων ημερών αναμένουμε να ανοίξει το σύστημα για τον δεύτερο γύρο αυτού του εργαλείου με διαθέσιμους πόρους 1,4 δις ευρώ.
Αποτελεί κρατικό δάνειο προς τις επιχειρήσεις ιδιαιτέρως χαμηλότοκο με έναρξη εξόφλησης του το 2021. Αρκετοί από τους όρους που στο πρώτο κύκλο απέκλεισαν σειρά επιχειρήσεων έχουν εξαλειφθεί με αποτέλεσμα να αποτελεί μια αρκετά ελκυστική πρόταση πιστοδότησης.
• Επιχειρηματική Χρηματοδότηση ΤΕΠΙΧ ΙΙ. Αποτελεί εργαλείο χρηματοδότησης Κεφαλαίου Κίνησης με επιδοτούμενο επιτόκιο για τα δύο πρώτα έτη από το κράτος και περίοδο χάριτος έως ένα έτος. Η δανειοδότηση γίνεται μέσω των πιστωτικών ιδρυμάτων με σημαντικά μειωμένη γραφειοκρατία έναντι των καθαυτού δανείων και με επιτόκια ανάλογα της πιστοληπτικής αξιολόγησης τους πιστοδοτούμενου.
Το ύψος τους ανέρχεται στο 50% του κύκλου εργασιών της επιχείρησης κατά το προηγούμενο έτος. Σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα έχει να διαχειριστεί δάνεια 10 δις από αυτό το πρόγραμμα.
• Ταμείο Εγγυοδοσίας επιχειρήσεων Covid-19. Η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα εγγυάται το 80% για δάνεια Κεφαλαίου Κίνησης των επιχειρήσεων έτσι ώστε να γίνει πιο εύκολη η πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό από επιχειρήσεις που δυσκολεύονται να προσφέρουν εξασφαλίσεις. Το ύψος τους δανείου μπορεί να ανέρθει στο διπλάσιο του κόστους μισθοδοσίας της επιχείρησης ή στο 25% του κύκλου εργασιών του προηγούμενου έτους.
Σε πρώτο στάδιο έχουν δεσμευτεί πόροι ύψους 1 δις ευρώ που μέσω μόχλευσης οδηγούν σε δανειοδοτήσεις 3,6 δις ευρώ . Σε δεύτερο στάδιο θα γίνει χρήση ενός επιπλέον δις με αποτέλεσμα το σύνολο των δανειοδοτούμενων κεφαλαίων μέσω μόχλευσης να ανέρθει στα 7 δις ευρώ.
• Υπόλοιπα προγράμματα ΕΑΤ (Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα πρώην ΕΤΕΑΝ). Συνεχίζονται τα υπόλοιπα προγράμματα της ΕΑΤ στην ομπρέλα του Υποπρογράμματος 1 και Υποπρογράμματος 2 που παρέχουν εγγύηση σε επενδυτικά σχέδια, δανειοδότηση του Αναπτυξιακού νόμου, δάνεια επενδυτικού σκοπού, νησιωτική επιχειρηματικότητα και ταμείο αγροτικής επιχειρηματικότητας.
• Μηχανισμός Ενίσχυσης Απασχόλησης, πρόγραμμα Συν-Εργασία, κάτω από το πανευρωπαϊκό πρόγραμμα SURE. Προβλέπεται πως το κράτος θα καλύπτει το 60% του μισθού που θα χάνουν οι εργαζόμενοι σε περίπτωση που μειωθεί ο χρόνος εργασίας τους και αντίστοιχα οι αποδοχές τους έως και 50% από τους εργοδότες τους.
Το δικαίωμα αυτό του εργοδότη θα ασκείται υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι δεν θα μεταβάλλεται το είδος της σχέσης εργασίας, ενώ παράλληλα, ως όριο ασφάλειας θα αποτελεί ο βασικός μισθός με το τελικό ποσό των εργαζόμενων να μην μπορεί να υπολείπεται των 650 ευρώ.
• Αναμένεται εντός της εβδομάδας να κατατεθεί το νομοσχέδιο για την προσφορά μικροπιστώσεων. Η υπηρεσία θα προσφέρεται όχι από τράπεζες αλλά από Οργανισμούς Χορήγησης Μικροπιστώσεων, που θα έχουν λάβει άδεια από την Τράπεζα της Ελλάδος και θα προσφέρουν πιστώσεις μέχρι ύψους 25.000€ σε επιχειρήσεις που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα.
Η χώρα μας λόγω της μέχρι τώρα πολύ καλής πορείας της στην αντιμετώπιση του κορωνοιού αλλά και στην μεταβολή συνεργασίας με τα Ευρωπαϊκά όργανα σε πιο συνεργατική βάση, θα είναι από τις πιο κερδισμένες από τις Ευρωπαϊκές επιδοτήσεις όπως αναφέρει και η Citigroup.
Το Recovery Instrument των 750 δις ευρώ που αναφέραμε στο προηγούμενο άρθρο μας συνεπάγεται μια σημαντική ανακατανομή μεταξύ των χωρών, με χώρες υψηλού εισοδήματος (10 κράτη μέλη που αντιπροσωπεύουν το 64,5% του ΑΕΠ της ΕΕ-27) να λαμβάνουν το 24,5% ενώ Ιταλία, Ισπανία, Ελλάδα, Πορτογαλία και Κύπρος που αντιπροσωπεύουν το 24,8% του ΑΕΠ της ΕΕ-27, λαμβάνουν το 50,6% της κατανομής.
Η Ελλάδα θα έχει να διαχειριστεί κεφάλαια ύψους 59 δις ευρώ έως το 2027, ξεκινώντας από το 2021 να έχει στη διάθεση της τα 32 δις ευρώ ως ένα δεύτερο ΕΣΠΑ. Τέλος μόλις εχθές ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας ο ESM ανακοίνωσε ότι εφόσον κανένα κράτος ακόμα δεν έχει ζητήσει μέρος των 240 δις ευρώ που διαθέτει ως πιστοληπτική γραμμή, θα προχωρήσει σε υποχώρηση του επιτοκίου δανειοδότησης ακόμα και σε αρνητικά επίπεδα. Να θυμίσουμε ότι το αρχικό επιτόκιο ήταν της τάξεως 0,15%.
Η εξάπλωση της πανδημίας συνεχίζει και έχει σημαντικό και μη αμελητέο κόστος και σε ανθρώπινες ζωές και στην οικονομική δραστηριότητα σε παγκόσμιο επίπεδο. Η χώρα μας όσο και να ακούγεται σκληρό μπορεί να χρησιμοποιήσει την τρέχουσα κατάσταση ως ευκαιρία.
Οι επιχειρηματίες θα χρειαστεί να αλλάξουν τον τρόπο που αντιμετωπίζουν την κρίση, να ζητήσουν βοήθεια από τους ειδικούς συμβούλους που έχουν γνώση και εμπειρία στις πιστοδοτήσεις και στα χρηματοδοτικά εργαλεία και να εισέρθουν ξανά δυνατοί και εύρωστοι στην αγορά τους.
Οι εξειδικευμένοι Σύμβουλοι επιχειρήσεων της Financial Factor Consulting με την πολυετή εμπειρία τους βρίσκονται πάντα δίπλα στην Ελληνική επιχείρηση υποστηρίζοντας την σε όλα της τα σχέδια, ανεξαρτήτως μεγέθους, είτε αφορούν την καθημερινότητα της είτε την Στρατηγική της στόχευση χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Επιμέλεια Δονάτος Ι. Πετράτος
Financial Factor Consulting
Τμήμα Αναλύσεων