268. Brexit, συνέχεια στην αβεβαιότητα

brexit-synexeia-stin-avevaiotita

Η παγκόσμια οικονομία δέχεται ένα τρομακτικό πλήγμα από την εξάπλωση του κορονοιού όπως είχαμε αναφέρει και σε προηγούμενο άρθρο μας. Με πάνω από 100.000 επιβεβαιωμένα κρούσματα παγκοσμίως. Με 100 δις ευρώ κόστος για τις αεροπορικές εταιρείες μέχρι τώρα.

Με τον ΟΠΕΚ βλέποντας να κατακρημνίζεται η τιμή του πετρελαίου να μειώνει την παραγωγή κατά 1,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα και τον ΟΟΣΑ να μιλάει για έως και 1% χαμηλότερο παγκόσμιο ΑΕΠ για το 2020, δεν έχουμε δει ακόμα τις συνολικές επιπτώσεις της επιδημίας. Έχοντας όμως αυτό το πρόβλημα να αντιμετωπίσει η παγκόσμια κοινότητα, τα μέσα επικοινωνίας έχουν παραμερίσει από την ειδησιογραφία τους την επόμενη πηγή αστάθειας, το Brexit.

Τον Μάιο του 2019 παραιτήθηκε και ο δεύτερος πρωθυπουργός της Μεγάλης Βρετανίας μετά το δημοψήφισμα του Brexit, η Τερέζα Μέι, μην καταφέρνοντας να περάσει από το Βρετανικό κοινοβούλιο την συμφωνία που είχε καταλήξει με τους Ευρωπαίους. Ο αντικαταστάτης της Μπόρις Τζόνσον, την διαδέχτηκε επανεκινώντας τις διαπραγματεύσεις με τους Ευρωπαίους και υποσχόμενος στον Βρετανικό λαό Brexit με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο.

Τον Δεκέμβριο του 2019 επέτυχε σημαντική εκλογική νίκη όπου εφαρμόζοντας την βούληση του Βρετανικού λαού οδηγηθήκαμε στην επίσημη ημερομηνία αποχώρησης της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, την 31η Ιανουαρίου 2020. Η συμφωνία μεταξύ των δύο μερών επιτάσσει μια μεταβατική περίοδο ενός έτους μέχρι τον Ιανουάριο 2021 μέσα στην οποία θα πρέπει να διευθετηθούν όλα τα εκκρεμή θέματα μεταξύ Βρετανίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τις συνομιλίες συνεχίζουν δύο διαπραγματευτικές ομάδες των 120 εμπειρογνωμόνων η κάθε μία αναζητώντας συναίνεση σε ένα μεγάλο φάσμα μικρών ή μεγάλων θεμάτων. Οι βασικές διαφωνίες μέχρι τώρα επικεντρώνονται γύρω από τρείς διαφορετικούς πυλώνες

Τήρηση του Brexit

Σημαντικές αντιπαραθέσεις έχουν οι δύο ομάδες σε ότι αφορά την συμφωνία αποχώρησης μετά το 2021 και κατά πόσο αυτή θα τηρείται. Η συγκεκριμένη συζήτηση αφορά 4,5 εκατομμύρια Βρετανούς και Ευρωπαίους πολίτες που διαμένουν οι μεν στην επικράτεια των δε. Επίσης η τήρηση της συμφωνίας αφορά και το σημαντικό κομμάτι των Ιρλανδικών συνόρων. Όπως είχαμε αναφέρει και σε προηγούμενο άρθρο μας (27.05.19_Brexit, η αστάθεια συνεχίζεται) η Ιρλανδία ως μέλος που παραμένει στην ΕΕ επιθυμούσε ανοιχτά σύνορα με την Βόρεια Ιρλανδία χωρίς συνοριακούς ελέγχους πράγμα που επετεύχθη αλλά θα πρέπει και να παρακολουθείται.

Οι Δημόσιες Αρχές

Ως μέλος της ΕΕ η Βρετανία χρησιμοποιούσε τις ευρωπαϊκές αρχές για την ολοκλήρωση κρατικών υποχρεώσεων όπως ο έλεγχος στα τελωνεία ο έλεγχος τροφίμων και φαρμάκων αλλά και τον συνοριακό έλεγχο ατόμων και επιχειρήσεων. Τώρα η Βρετανία θα πρέπει να επαναφέρει τις τελωνιακές διατυπώσεις σε προϊόντα σε ιδιώτες αλλά και σε επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα ότι κυκλοφορεί είτε από την μία πλευρά της Μάγχης είτε από την άλλη θα πρέπει να παίρνει άδεια από το εκάστοτε κράτος. Η μόνη εξαίρεση στον κανόνα είναι τα Βρετανικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που δεν θα χρειάζονται άδεια για να παρέχουν τις υπηρεσίες τους στην ΕΕ.

Εμπορική συμφωνία

Το δυσκολότερο σημείο συζήτησης και διαφωνιών. Το χρονοδιάγραμμα ορίζει ότι οι δύο ομάδες εμπειρογνωμόνων θα πρέπει να έχουν καταλήξει σε συμφωνία μέχρι το τέλος του 2020. Εδώ από την μεριά της ΕΕ και τον επικεφαλής διαπραγματευτή της, Μισέλ Μπαρνιέ, οι διαφωνίες συγκεντρώνονται σε 4 βασικά θέματα.

Κανόνες Ανταγωνισμού

Οι Βρετανοί δεν θέλουν να υπογράψουν συμφωνία για κοινούς κανόνες ανταγωνισμού και υψηλών προτύπων. Επιπλέον δεν επιθυμούν να υπάρχει μηχανισμός επιτήρησης ακόμα και σε ένα οικονομικό περιβάλλον όπου δεν θα έχουν κοινούς κανόνες με την ΕΕ. Η εκτίμηση μας είναι ότι η επισήμανση της Γερμανίδας Καγκελαρίου Άνγκελας Μέρκελ ότι η Ευρώπη πρέπει να προσέξει μην δημιουργήσει μια Σιγκαπούρη στα σύνορα της αποκτά ουσιαστική βάση. Η Βρετανία απαλλαγμένη από τους κοινούς κανόνες της ΕΕ μπορεί να αποφασίσει να γίνει φορολογικός παράδεισος με χαμηλό ή ασαφές φορολογικό καθεστώς, με χρηματοδοτικές, φορολογικές αλλά και δημοσιονομικές διευκολύνσεις στις επιχειρήσεις με αποτέλεσμα η Ευρώπη να βλέπει τις εταιρείες της αλλά και τα φορολογικά της έσοδα να μετακομίζουν στην Γηραιά Αλβιώνα.

Δικαστική και Αστυνομική συνεργασία

Η Βρετανία δεν επιθυμεί δεσμευτική συμφωνία και συνεργασία στο ξέπλυμα μαύρου χρήματος και το οργανωμένο έγκλημα. Η άρνηση συνεργασίας της φτάνει μέχρι ακόμα και στην τήρηση της Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Η επιμονή της αυτή επιβεβαιώνει την παραπάνω διαπίστωση μας για τους στόχους της. Τέλος δεν αποδέχεται την εμπλοκή του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου σε θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων. Δημιουργεί έτσι ένα ευμενές περιβάλλον για όλες τις ψηφιακές εταιρείες επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων που οι κανόνες της ΕΕ τις περιορίζουν αλλά και τις φορολογούν με βάση την προστιθέμενη αξία τους.

Διακυβέρνηση της μελλοντικής συμφωνίας

Το Ηνωμένο Βασίλειο αντιστέκεται σε μια οριζόντια συμφωνία για όλα τα θέματα και επιθυμεί ξεχωριστές «αλα καρτ» συμφωνίες για κάθε επιμέρους θέμα. Μπορεί να εκληφθεί και ως τακτική κωλυσιεργίας έτσι ώστε να μην υπάρξει συμφωνία μέχρι το τέλος του έτους και να οδηγηθούμε σε νέα παράταση.

Αλιεία

Αποδεχόμενη τις πιέσεις των Βρετανών ψαράδων, η Βρετανία δεν επιθυμεί μακροχρόνια και σταθερή συμφωνία για την αλιεία και πιέζει για να εξαιρεθεί ολοκληρωτικά. Σε αντιπαραβολή προτείνει κάθε έτος να συνάπτεται ετήσια συμφωνία αμοιβαίας πρόσβασης στα χωρικά ύδατα του άλλου.

Το Brexit παραμένει αγκάθι στο παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι ακόμα και τώρα που η εξάπλωση του κορονοιού έχει επισκιάσει κάθε άλλη είδηση. Η ΕΕ προσπαθεί να διαπραγματευτεί καλή τη πίστη και να αποτρέψει άλλες χώρες εντός της ένωσης να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Βρετανίας.

Μια όμως Βρετανία που την επόμενη μέρα μπορεί να διαμορφώνει ελεύθερα την νομισματική αλλά και δημοσιονομική πολιτική της και να την προσαρμόζει στις εποχιακές ή οικονομικές της ανάγκες με σημαντικά θετικά αποτελέσματα μπορεί να γίνει επιδιωκόμενο παράδειγμα και για άλλες χώρες.

Η ολοκλήρωση αλλά και η εφαρμογή μιας συμφωνίας με την Βρετανία θα έχει επιπτώσεις στην περεταίρω ενοποίηση ή διάσπαση της Ευρώπης. Ότι δεν έχει καταφέρει η γεωγραφία μπορεί να το καταφέρει η οικονομία.

Οι εξειδικευμένοι Σύμβουλοι επιχειρήσεων της Financial Factor Consulting με την πολυετή εμπειρία τους βρίσκονται πάντα δίπλα στην Ελληνική επιχείρηση υποστηρίζοντας την σε όλα της τα σχέδια, ανεξαρτήτως μεγέθους, είτε αφορούν την καθημερινότητα της είτε την Στρατηγική της στόχευση.

Επιμέλεια Δονάτος Ι. Πετράτος
Financial Factor Consulting
Τμήμα Αναλύσεων

Μοιραστείτε το:

Πρόσφατα

Παλαιότερα Άρθρα

Ιστορικό