20. Καινοτομία μέσα στη κρίση II

kainotomia-mesa-sti-krisi-ii

*Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Χρηματιστήριο”

Η καινοτομία ως αρωγός στην ανάπτυξη των νέων αγορών οφείλει να συνδράμει στην εξωστρέφεια ενώ η συνακόλουθη θετική μεταβολή στο εθνικό προϊόν της χώρας αναμένεται ότι θα επαναφέρει την οικονομία στην θετική τροχιά της άνθησης.

Όμως στην περίπτωση της μελέτης του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης για την περίοδο 2010-1012 δεν καταγράφεται η επιθυμητή εξωστρεφή διάσταση της καινοτομίας.

Από το σύνολο των Ελληνικών επιχειρήσεων που παρουσίασαν έστω και μία καινοτομία, το 51,5% απευθύνθηκε στην Ελληνική εντός εθνικών ορίων αγορά. Επίσης ένα μεγάλο ποσοστό αυτών των επιχειρήσεων της τάξεως του 38,8% απευθύνεται στην τοπική/περιφερειακή αγορά δηλαδή σε περιορισμένο τμήμα της Ελληνικής επικράτειας.

Η εξωστρεφής δράση των επιχειρήσεων περιορίζεται στο 9,7% του συνόλου των καινοτόμων επιχειρήσεων με τις Ευρωπαϊκές χώρες να «απορροφούν» τις καινοτόμες ενέργειες του 6,7% των επιχειρήσεων που εφάρμοσαν οποιαδήποτε μορφή καινοτομίας και το υπόλοιπο 3% περίπου να στρέφεται προς τις υπόλοιπες χώρες της παγκόσμιας αγοράς.

Οι επιχειρήσεις όπου το πλήθος των εργαζομένων τους κυμαινόταν στο εύρος των 10 με 49 απασχολούμενων, κατά 50,7% υλοποίησαν με τις δράσεις τους κάποια καινοτομία, ενώ καθώς ανεβαίνουμε την κλίμακα στο εύρος των 50 με 249 εργαζόμενων ανεβαίνει και το ποσοστό καινοτομίας όπου πλησιάζει το 60,7% των επιχειρήσεων.

Τέλος στις μεγάλες επιχειρήσεις των 250 και πλέον εργαζομένων καταγράφηκε και το μεγαλύτερο ποσοστό καινοτόμων επιχειρήσεων στο 75,6%.

Παρά το γεγονός της ύπαρξης μικρών και ευέλικτων επιχειρήσεων με άμεση απόκριση σε καινοτόμα σχέδια, η ανάπτυξη και εφαρμογή μιας καινοτόμας ιδέας προαπαιτεί γνώση, στελέχη αλλά και ικανοποιητική ρευστότητα πράγμα που εξηγεί το αυξημένο ποσοστό καινοτομίας στις μεγάλες επιχειρήσεις.

Η επόμενη ταξινόμηση των καινοτόμων επιχειρήσεων στηριζόμενη στη φύση της επιχειρηματικής δράσης βρίσκει το τομέα της «Βιομηχανίας» να καταγράφει το 52,8% των επιχειρήσεων του ως καινοτόμες ενώ και ο τομέας των «Υπηρεσιών» ακολουθεί με το 51,8% των επιχειρήσεων του να καινοτομούν κατά οιοδήποτε τρόπο.

Αναλυτικά στο τομέα της «Βιομηχανίας», η «Μεταποίηση» αναφέρει το 53,6% των επιχειρήσεων της ως καινοτόμες ενώ ο κλάδος της «Παροχής νερού – επεξεργασίας λυμάτων, διαχείρισης αποβλήτων και δραστηριότητες εξυγίανσης» καταγράφει ως καινοτόμες επιχειρηματικές δράσεις το 46,3% του συνόλου των επιχειρήσεων. Ακολουθεί ο κλάδος της «Παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ατμού και κλιματισμού» με 39,1% και ο κλάδος των «Ορυχείων και λατομείων» με 27,0%.

Στον τομέα των «Υπηρεσιών» ο «άριστος» κλάδος είναι εκείνος της «Ενημέρωσης και επικοινωνίας» όπου το 62,9% των επιχειρήσεων του καινοτομεί και ακολουθεί ο κλάδος του «Χονδρικού εμπορίου, εκτός από το εμπόριο μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσικλετών» με 55,0%, οι «Επαγγελματικές, επιστημονικές και τεχνικές δραστηριότητες» με 51,7%, οι «Χρηματοπιστωτικές και ασφαλιστικές δραστηριότητες» με 44,0% και ο κλάδος της «Μεταφοράς και αποθήκευσης με 36,4%.

Επιμέλεια Δονάτος Ι. Πετράτος
Τμήμα αναλύσεων
Financial Factor Consulting

Μοιραστείτε το:

Πρόσφατα

Παλαιότερα Άρθρα

Ιστορικό