Οι στόχοι του νέου Υπουργείου Οικονομικών Ι

flag-greece-flying-wind-blue-sky-summer-background-travel-holidays-greece-crete

και τα μέσα για την ενίσχυση της Eθνικής μας οικονομίας. Στο Υπουργικό Συμβούλιο της 10ης Ιουλίου ανακοινώθηκαν οι 27 άμεσες προτεραιότητες του ΥΠΟΙΚ από τις οποίες παρουσιάζουμε το πρώτο μέρος παρακάτω μαζί με κάποιες παρατηρήσεις μας:
   1. Μείωση του φόρου στις επιχειρήσεις από το 28% στο 20% σε βάθος διετίας. Το 2020 θα μειωθεί στο 24% και το 2021 στο 20%. Εδώ έχουμε την συνέχεια της εξαγγελίας από την προηγούμενη διοίκηση του Υπουργείου. Θα πρέπει να συμφωνήσουν και οι θεσμοί.
   2. Μείωση του φόρου μερισμάτων των μετόχων από 10% σε 5%, το 2020. Το αντίκτυπο στην οικονομία είναι μικρό και υπολογίσιμο.
   3. Μείωση ΕΝΦΙΑ κατά 30% εντός 2ετίας. Σημαντική εξαγγελία. Θα πρέπει όμως να ανευρεθούν αλλού τα 810 εκατ. ευρώ που δεν θα εισπράξει το κράτος από τα 2,7 δις ευρώ ετήσιο ΕΝΦΙΑ.
 4. Έκπτωση φόρου ίση με το 40%-50% της δαπάνης για ενεργειακή, λειτουργική ή αισθητική αναβάθμιση των κτιρίων. Αναμένεται να επαναδραστηριοποιήσει μικρές επισκευαστικές εργασίες στην αγορά των ακινήτων.
   5. Αναστολή του φόρου επί του κέρδους στις αγοραπωλησίες ακινήτων (φόρος υπεραξίας), για τρία χρόνια και επανεξέτασή του από μηδενικής βάσης τον τέταρτο χρόνο. Εδώ έχουμε μια αδυναμία του Υπουργείου να υπολογίσει με ακρίβεια την αρχική αξία ενός ακινήτου προς πώληση έτσι ώστε να επιβάλλει τον φόρο επί της διαφοράς με την τιμή πώλησης. Λόγω αυτού του προβλήματος ο φόρος επί του κέρδους δεν έχει ακόμα εφαρμοστεί και λαμβάνει ετήσιες παρατάσεις τα τελευταία 4 έτη που έχει ψηφιστεί το νομοσχέδιο.
   6. Αναστολή του ΦΠΑ στην οικοδομική δραστηριότητα για τρία χρόνια. Σημαντικό μέτρο. Αναμένουμε να συγκεκριμενοποιηθεί.
  7. Μελέτη μετεγκατάστασης και αξιοποίηση κτιριακών υποδομών σύμφωνα με τη νέα δομή της κυβέρνησης. Η αρχή έγινε με την απόφαση του Πρωθυπουργού να στεγαστεί ο βασικός κορμός της κυβέρνησης στο μέγαρο του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
  8. Καθιέρωση εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή στα φυσικά πρόσωπα από 22% στο 9% για εισοδήματα μέχρι € 10.000 χωρίς μείωση του αφορολόγητου και δημιουργία νέας προοδευτικής φορολογικής κλίμακας με χαμηλότερο ανώτατο φορολογικό συντελεστή. Σταδιακή κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης. Όπως έχουμε αναφέρει και στα άρθρα μας για την έκθεση ενισχυμένης εποπτείας (24.06.19_Η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής IΙ) οι θεσμοί έχουν εκφράσει τις αντιρρήσεις τους σε ότι αφορά την μείωση του αφορολόγητου καθώς εκτιμούν ότι οι επιπτώσεις του στην επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος θα είναι σημαντικά αρνητικές. Εδώ το νέο επιτελείο του Υπουργείου θα πρέπει μεθοδικά και ορθολογικά να πείσει τους θεσμούς για την ουδέτερη επίπτωση της πρότασης του στον στόχο του πλεονάσματος.
  9. Σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος. Και εδώ θα πρέπει να βρεθούν τα αντίστοιχα φορολογικά έσοδα που να αντιστοιχούν στα 390 εκατ. ευρώ που εισπράττει το δημόσιο από το τέλος επιτηδεύματος κάθε έτος.
  10. Βελτίωση της ειδικής ρύθμισης των 120 δόσεων για όσους χρωστούν μέχρι 3.000€ στην εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία και εισαγωγή πλαισίου για ευνοϊκή μεταχείριση των συνεπών φορολογούμενων και δανειοληπτών. Υπενθυμίζουμε ότι οι θεσμοί αμφισβητούν την εφαρμογή των 120 δόσεων σε όλους ανεξαιρέτως τους οφειλέτες χωρίς να έχει γίνει προηγουμένως μελέτη ικανότητας αποπληρωμής των δόσεων (24.06.19_Η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής IΙ).
  11. Μείωση των συντελεστών ΦΠΑ από 13% σε 11% και από 24% σε 22% εντός της 4ετίας. Μακροπρόθεσμος στόχος. Θα πρέπει να αυξηθούν σημαντικά τα έσοδα του Υπουργείου για να προχωρήσει σε τέτοιες μειώσεις.
 12. Σταδιακή καθιέρωση υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης μεταξύ των επιχειρήσεων (B2B). Ιδιαιτέρως σημαντική μεταρρύθμιση. Η ΑΑΔΕ προετοιμάζεται για αυτό το έργο τα τελευταία δύο έτη. Θα μειώσει και την γραφειοκρατία και την φοροδιαφυγή.
  13. Υιοθέτηση συστήματος ηλεκτρονικής παρακολούθησης των διακινούμενων φορτίων. Η πρώτη προσπάθεια έγινε με τα φορτία καυσίμων. Το ΥΠΟΙΚ επιθυμεί να μεταφέρει την εμπειρία που έχει αποκομίσει από αυτή την ενέργεια και στην διακίνηση των υπολοίπων φορτίων. Το πρόβλημα πάντα σε αυτές τις προτάσεις ήταν ποιος θα καταβάλει το κόστος της μετάβασης στην νέα πραγματικότητα.

Στο επόμενο άρθρο μας θα αναφερθούμε στους υπόλοιπους 14 στόχους του Υπουργείου Οικονομικών και θα προχωρήσουμε σε εκτίμηση των μέχρι τώρα εξαγγελιών.

Οι εξειδικευμένοι Σύμβουλοι επιχειρήσεων της Financial Factor Consulting με την πολυετή εμπειρία τους βρίσκονται πάντα δίπλα στην Ελληνική επιχείρηση υποστηρίζοντας την σε όλα της τα σχέδια, ανεξαρτήτως μεγέθους, είτε αφορούν την καθημερινότητα της είτε την Στρατηγική της στόχευση.
Επιμέλεια Δονάτος Ι. Πετράτος
Financial Factor Consulting
Τμήμα Αναλύσεων

Μοιραστείτε το:

Πρόσφατα

Παλαιότερα Άρθρα

Ιστορικό