Οριστικά Στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού 2017

της χώρας μας στις κεφαλαιακές αγορές. Τα στοιχεία αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα λόγω του πρωτογενούς πλεονάσματος που θα καταγράψει το Υπουργείο αλλά και του τυχόν θετικού ταμειακού υπολοίπου το οποίο θα διασφαλίσει την είσοδο στο νέο έτος με πλεόνασμα.
Σημαντική απόκλιση όπως έχουμε προαναφέρει σε άρθρα μας θα αποτελέσει όπως δείχνουν τα στοιχεία το ύψος της αύξησης του ΑΕΠ για το 2017. Ενώ ο προϋπολογισμός του 2018 εκτιμά ότι το ΑΕΠ θα κλείσει στο +1,8% για το 2017, ανεπίσημες ανακοινώσεις καθώς και στοιχεία που παρουσιάζει η ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι η αύξηση του ΑΕΠ δεν θα ξεπεράσει το 1,4%. Όπως έχουμε παρατηρήσει και στα αποτελέσματα του 3ου Τριμήνου, το ΑΕΠ της χώρας κυμάνθηκε στο +1,3% έναντι του προηγούμενου έτους καταγράφοντας την μικρότερη αύξηση στην ΕΕ η οποία κατά μέσο όρο των 28 κρατών κατέγραψε ποσοστιαία ενίσχυση του ΑΕΠ κατά 2,6%. Παρά το θετικό γεγονός της αύξησης του ΑΕΠ στην χώρα μας δεν πρέπει να παραβλέπουμε το γεγονός ότι oi χώρες της Ευρώπης και της Ευρωζώνης αναπτύσσονται με ρυθμούς που κυμαίνονται από 1,5% στην Μεγάλη Βρετανία έως και 8,6% στην Ρουμανία. Η Μάλτα ‘βλέπει’ ρυθμό ανάπτυξης 7,7% η Ουγγαρία και Εσθονία 4,2%, ακόμα και η αναπτυγμένη Γερμανία καταγράφει 2,8%. Φυσικό επακόλουθο μέσω της αυξητικής τάσης της Ευρωπαϊκής κατανάλωσης να ενισχύονται και οι εξαγωγές της χώρας μας κατά 13,6% για το δεκάμηνο διάστημα Ιαν-Οκτ 2017 έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2016. Η χώρα μας λόγω των αγκυλώσεων που παρουσιάζει στον οικονομικό και παραγωγικό της ιστό ακολουθεί με μεγάλη υστέρηση τις θετικές Ευρωπαϊκές εξελίξεις.
Τα στοιχεία που έδωσε στην δημοσιότητα το ΥΠΟΙΚ καταγράφουν έλλειμμα του ισοζυγίου του κρατικού προϋπολογισμού ύψους -4.267 εκατ. ευρώ έναντι ελλείμματος -2.810 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2016 και αναθεωρημένη εκτίμηση του Προϋπολογισμού 2017 για έλλειμμα -5.123 εκατ. ευρώ. Το πρωτογενές αποτέλεσμα στο οποίο δεν περιλαμβάνονται οι τόκοι και τα χρεολύσια που καταβάλει το Ελληνικό κράτος, διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 1.941 εκατ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 2.778 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2016 και στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 877 εκατ. ευρώ λόγω συγκράτησης των δαπανών. Το παραπάνω αποτέλεσμα επέρχεται κατόπιν των δαπανών κοινωνικού μερίσματος που προχώρησε το υπουργείο κατά το κλείσιμο του έτους.
Όπως έχουμε αναφέρει στο άρθρο μας για την κατάρτιση του προϋπολογισμού, η κυβέρνηση ελέγχεται από τους θεσμούς και με βάση το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2018-2021 του οποίου ο στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος παραμένει στο 4.337 εκατ. ευρώ ή 2,37% του ΑΕΠ.
Στα επιμέρους στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού, το ύψος των καθαρών εσόδων ανήλθε σε 51.423 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας επιδείνωση κατά 719 εκατ. ευρώ ή -1,4% έναντι των 52.142 εκατ. ευρώ που αποτελούσε τον στόχο του έτους. Σημαντική απόκλιση από τους στόχους ύψους -1.213 εκατ. ευρώ κατέγραψαν τα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και ιδιαίτερα οι εισροές από την ΕΕ λόγω της αδυναμίας ολοκλήρωσης των προγραμματισμένων επενδυτικών σχεδίων.
Από τα έσοδα που παρουσίασαν θετικό πρόσημο έναντι του προϋπολογισμού ξεχωρίζουν ο Φόρος Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων κατά 0,5% και 1,1% αντίστοιχα ο φόρος περιουσίας κατά 1,7% ή κατά 54 εκ. ευρώ, και οι φόροι παρελθόντων ετών κατά 6% ή κατά 109 εκατ. ευρώ. Από τα έσοδα που παρουσιάζουν κάμψη έναντι του προϋπολογισμού συνεχίζουν να αποτελούν οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης καπνού και ενεργειακών προϊόντων καθώς και τα έσοδα αποκρατικοποιήσεων κατά 247 εκατ. Ευρώ.
Σημαντική βελτίωση συνεχίζεται να παρουσιάζεται στις δαπάνες οι οποίες για το 2017 ανήλθαν στα 55.690 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά -1.575 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (57.265 εκατ. ευρώ). Σύμφωνα με τα στοιχεία φαίνεται ότι βελτίωση καταγράφουν οι πρωτογενείς δαπάνες και ειδικότερα οι δαπάνες για αποδοχές και συντάξεις κατά -0,6% έναντι του προϋπολογισμού καθώς και έναντι του προηγούμενου έτους κατά -48%, αλλά και οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά -12% έναντι του προϋπολογισμού και κατά -5,3% έναντι του προηγούμενου έτους.
Ένα σημείο που θα πρέπει το ΥΠΟΙΚ να δώσει ιδιαίτερη προσοχή είναι η αύξηση του ύψους των τοκοχρεολυσίων. Σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία η χώρας μας δαπάνησε 6.208 εκατ. ευρώ για αποπληρωμή τόκων και εξόφληση λήξεων ομολόγων όταν ο στόχος ήταν για 6.000 εκατ. ευρώ ενώ το 2016 είχε δαπανήσει μόνο 5.588 εκατ. ευρώ. Η προσπάθεια που έγινε από το υπουργείο με την επιτυχή ανταλλαγή ομολόγων του EFSF με νέα μεγαλύτερης διάρκειας λήξης καθώς και η αύξηση των εκδόσεων repos και εντόκων για την δημιουργία αποθεματικού για το τέλος του προγράμματος, αρχίζει να έχει επιπτώσεις στο ύψος των τόκων που καταβάλει. Να υπενθυμίσουμε ότι η απόδοση του Ελληνικού δεκαετούς ομολόγου κυμαίνεται περίπου στο 3,50% όταν ο μέσος όρος του κόστους δανεισμού εντός του προγράμματος είναι 1%-1,5%.
Οι εξειδικευμένοι Σύμβουλοι επιχειρήσεων της Financial Factor Consulting με την πολυετή εμπειρία τους βρίσκονται πάντα δίπλα στην Ελληνική επιχείρηση υποστηρίζοντας την σε όλα της τα σχέδια, ανεξαρτήτως μεγέθους, είτε αφορούν την καθημερινότητα της είτε την Στρατηγική της στόχευση.
Επιμέλεια Δονάτος Ι. Πετράτος
Financial Factor Consulting
Τμήμα Αναλύσεων

Μοιραστείτε το:

Πρόσφατα

Παλαιότερα Άρθρα

Ιστορικό